Hoe sterk is een konijn? Rare vraag natuurlijk, maar er zijn vast heel sterke versies geproduceerd. Wat te denken van de Vlaamse Reus, dat moet toch een redelijk krachtig beestje zijn… Misschien wat log en sloom, maar spierbundels heeft ie! Ik hoor u denken, waar gaat dit naartoe? Wordt hier de spierkrachtsverhouding van flap-orige wezentjes behandeld? Nee hoor. Geen nood. Uiteraard gaat het de kant op van verbondenheid, krachtige merken en activerende communicatie. Met een konijn in de hoofdrol. Dat dan weer wel.
Ooit deed ik mee aan een wedstrijd. Georganiseerd door de Art Directors Club Nederland, kortweg ADCN. Een wedstrijd waarin gevraagd werd om een actiecampagne te bedenken voor het Ronald McDonald Kinderfonds. Een fonds dat zich met hart en ziel inzet om ouders dichterbij hun zieke kind te laten wonen. Zij het tijdelijk of zolang als nodig. De campagne had als doel donateurs te werven. Om zo meer geld te vergaren voor het behouden en uitbreiden van hun activiteiten. Denk hierbij aan sportvelden en –lessen voor gehandicapte en zieke kinderen, verblijfhuizen voor ouders, speciale vakantieparken voor gezinnen met invalide kinderen en een speelafdeling in het VU ziekenhuis. Een goed doel dus. En een prachtige uitdaging voor alle deelnemers aan deze creatieve competitie.
Samen met mijn toenmalige creatieve ‘partner in crime’ Erik de Heij kwamen we tot een aandoenlijk, maar aansprekend campagneconcept. Hierin vertelt de knuffel van het zieke kind het verhaal, ofwel het belang van de activiteiten van het Kinderfonds. Daarbij vergeet het diertje (wij kozen voor een konijn) natuurlijk niet te melden dat er vooral geld nodig is om deze activiteiten voort te kunnen zetten. Een activerend idee dat door de aanwezige jury en het MarCom-team van het Kinderfonds direct omarmd werd. Met een verdiende lach op ons gezicht namen wij de overwinning – en daarmee de opdracht om het concept ook daadwerkelijk te mogen realiseren – in handen. Zij het in eigen tijd en geheel vrijblijvend.
Net als het idee bedenken, was ook de executie van de campagne een waardevolle ervaring. Niet alleen het belang van het Kinderfonds werd duidelijk, ook het samenwerken met het MarCom-team, de acteurs, de productiemaatschappijen, fotografen, radiostudio’s, leveranciers etc. was van grote waarde. Met elkaar hebben we het voor elkaar gebokst om de campagne breeduit te lanceren en minimaal 6 weken via diverse kanalen (offline, online en PR) actief te houden.
Inmiddels is de campagne vervangen. Wel speelt het konijn, dat door ons is geïntroduceerd, een belangrijke rol in de communicatie van het Kinderfonds. Het krachtige diertje speelt nog steeds in alle commercials, is in zo’n 230 landen op vakantie geweest, sierde op meerdere placemats in de McDonald restaurants, is in verschillende winkels te koop, heeft via verschillende sociale kanalen mensen bij elkaar gebracht en al met al een flinke bijdrage geleverd aan het Kinderfonds.
Zo zie je dus hoe sterk een konijn kan zijn. De invloed die dit knuffeldier op mensen heeft, is ongekend. Het maakt mij nog altijd ontzettend trots. Kijk hier voor de uitingen van de campagne en hier om te doneren voor dit goede doel.